Welke routes komen in aanmerking ?

De fietsroutes moeten voldoen aan een aantal randvoorwaarden. De routes dienen voldoende potentie te hebben om een dergelijk concept tot een succes te kunnen maken. Zo dient er parallelliteit met belangrijke woon- werk - autoverbindingen te zijn binnen de interessante afstand van 5 tot 15 kilometer. Bij voorkeur dient er al een goed en comfortabel fietspad te bestaan (of in aanleg te zijn) met voldoende breedte in verband met verkeersveiligheid en ruimtelijke inpassing.

ComfortTrack wil dit concept toepassen op fietsroutes welke voldoen aan bovengenoemde randvoorwaarden.

In iedere door ComfortTrack opgezette fietsroute zullen de volgende aspecten minimaal aan bod komen:

·        Het (tijdelijk) overkappen van een bestaande fietsroute met een lengte van 5 - 20 km.;

·        Heldere metingen van fiets- en autoverkeer voor en tijdens het operationeel zijn van de overdekking;

·        Helder maken van de opbrengsten in de zin van niet meer noodzakelijke versterking van het auto-net en verbetering van milieu-aspecten;

·        Maximale dekking van de kosten uit diverse bronnen;

·        Een proeftijd van 3 jaar, waarbij de overkapping op kosten van ComfortTrack wordt verwijderd als de resultaten tegen vallen;

·        Een heldere fasering, waardoor de kosten voor de opdrachtgever voorspelbaar en beheersbaar zijn;

·        Een uniek ontwerp per route, waarbij leren uit vorige routes en inpasbaarheid in de locale situatie centraal staan;

·        Coördinatie tussen verschillende opdrachtgevers (provinciale en gemeentelijke overheden) en verschillende vergunningverleners.

·        Een voorkeur voor Noord-Zuid trajecten, omdat een overkapping aan de westzijde van een route de best mogelijke afscherming biedt.

·        Alleen routes waar alleen bromfietsers en fietsers rijden zijn overkapbaar

·        Er is een voorkeur voor trajecten waar al hoge infrastructuur bestaat die langs de route (metrolijnen, geluidswallen langs autowegen). Daar wordt het (uit)zicht het minst veranderd door het plaatsen van de schermen. De mate van invloed op de besluitvorming zal afhankelijk zijn van de locatie. Voorbeelden: Maasboulevard Rotterdam, maar ook open gebied.

·        Er zijn voor geluidschermen inmiddels normen (techniek, maar ook kosten). Wat betreft de structurele stevigheid zullen deze normen gevolgd worden.


Terug naar de homepage.