Overkappen wordt
gesteund door onderzoek
Door het fietsgebruik bij werknemers te stimuleren wordt ook een belangrijke bijdrage geleverd aan het meer bewegen van (kantoor)personeel.
Bij deze beide vormen van duurzaam woon- werkverkeer zijn de weersomstandigheden een belangrijk element voor de keuze van het gebruikEr is royaal onderzoek beschikaar dat dit ondersteunt. Voorbeelden hiervan zijn:
· CBS: Fietsen naar het werk populair bij kleine afstanden
· Aanpak MobiliteitsAanpak: Vlot en veilig van deur tot deur, sectie 3.5: “Recent onderzoek toont aan dat verbetering van fi etsroutes een positief effect van 6 procent op de verkeersdruk op de weg kan hebben (uitgedrukt in aantal voertuigverliesuren)33.”
·
33 Met de
fiets
minder file – nulmeting, pag 53, MuConsult, 2007.: Met de fiets
minder file
– voormeting onder automobilisten: “In
opdracht van AVV is in het kader van “fileproof” onderzocht in hoeverre
de
fiets een alternatief is voor automobilisten die een relatief korte
woon-werk
rit maken in de spits, en wat het effect van verbeteringen in de
fietsroute is
op het fietsgebruik. Middels een internetenquête, waarin
opgenomen een Stated
Preference onderdeel, is nagegaan hoe de huidige fietsroute wordt
beoordeeld,
wat de redenden zijn om wel of niet te fietsen, en in welke
omstandigheden
gekozen wordt voor de fiets. De resultaten zijn doorgerekend naar de
effecten
van verbeteringen in de fietsroute op het fietsgebruik en vermindering
van
voertuigverliesuren op het hoofdwegennet.
· De file voorbij: Met de fiets minder file
· Fietsberaadpublicatie 15. De invloed van het weer op het fietsgebruik en het aantal fietsslachtoffers: “Onderzoeksverslag van analyses naar de samenhang tussen weersomstandigheden, fietsgebruik en het aantal fietsslachtoffers. De jaarlijkse fluctuaties in zowel het fietsgebruik als het aantal fietsslachtoffers kunnen grotendeels verklaard worden door het weer. In de analyses komt tevens een fout in de CBS-cijfers aan het licht”.
· Waarom de fiets? En waarom de auto? Fietsverkeer 22, 2009: “Na de bagage is slecht weer de belangrijkste reden om (af en toe) de auto te nemen naar het centrum. Regen en wind. Net als bij bagage speelt ook bij het weer onzekerheid een belangrijke rol. Nu regent het nog niet, maar misschien op de terugweg wel. Voor de zekerheid kiest een deel van de mensen dan toch de auto. Het weer is natuurlijk door de gemeente nog moeilijker te beïnvloeden dan het bagageprobleem. Veel respondenten suggereren overdekte fietspaden (soms als grapje). “
· Overdekte fietspaden tegen overgewicht: “Overdekte fietspaden tussen werk –en woonplaats moet mensen helpen in de strijd met overgewicht. Dat is de mening van Gerrit de Groot van de Nederlandse Obesitas Kliniek. De uitspraak van de Groot is een reactie op de campagne tegen welvaartsziekten van de Nederlandse Hartstichting, het Diabetes Fonds en de Nierstichting. Volgens de Groot maken overdekte fietspaden bewegen niet alleen aantrekkelijker, maar zorgt het ook nog eens voor minder files.”