Alternatieven voor overkappen

Fietsinnovaties kennen een rijke traditie in Nederland. Het weersonafhankelijk maken van fietsverkeer daarmee ook. Een willekeurige bloemlezig:

  1. DryBike heeft paraplustandaarden en handschoenen ontwikkeld om droog te blijven tijdens het fietsen.
  2. Diverse merken regenpakken, ligfietsen waarin je goed beschermd ligt.
  3. Ieder van deze producten heeft een aanhang ontwikkeld, maar nog steeds zijn de grote groepen fietsers niet overtuigd.
  4. Een veelgebruikt alternatief is overigens de auto (bij slecht weer zijn er meer files).
  5. Het openbaar vervoer wordt vooral door scholieren bij slecht weer veel gebruikt.
  6. Wij verwachten niet dat de mensen die nu al altijd (door weer en wind) met de fiets gaan, nog meer gaan fietsen door de oplossing van ComfortTrack. Regenpakken zijn voor hen voldoende, en tegenwind houdt hen niet van de fiets af. Zie bijvoorbeeld ook de site http://www.ergens-op-inter.net/bijnanooit/grafiekjes/ voor de manier waarop overtuigde slecht-weer fietsers anderen overtuigen. Wij hebben geen inzicht in hoeverre dit soort voorlichting een significante vergroting van het aantal fietsers tot gevolg heeft.
  7. Tenslotte is er nog een reeks ingewikkelder fietspaden ontwikkeld in de tijd dat de electrische fiets niet goed beschikbaar was. In die tijd werd veel verwacht van het in het pad aanbrengen van aandrijving van de fietsen. We noemen:
    Altijd wind mee op fietssnelweg Flevoland: “De provincie Flevoland wil een superfietssnelweg tussen Almere en Amsterdam. De windtunnel voor fietsers zou ervoor zorgen dat er altijd wind mee is.” Naast de ingewikkelde techniek zou deze oplossing ook een claustrofobische indruk kunnen maken.
    en studie naar een fietspad tussen Amstelveen en Schiphol, waarbij de fietsen met magneten voortbewogen zouden gaan worden.

Terug naar de homepage.