Alternatieven voor
overkappen
Fietsinnovaties kennen een
rijke traditie in
Nederland. Het weersonafhankelijk maken van fietsverkeer daarmee ook.
Een
willekeurige bloemlezig:
- DryBike
heeft paraplustandaarden en
handschoenen ontwikkeld
om droog te blijven tijdens het fietsen.
- Diverse merken regenpakken,
ligfietsen
waarin je goed beschermd ligt.
- Ieder van deze producten
heeft een aanhang
ontwikkeld, maar nog steeds zijn de grote groepen fietsers niet
overtuigd.
- Een veelgebruikt alternatief
is overigens de
auto (bij slecht weer zijn er meer files).
- Het
openbaar
vervoer wordt vooral door scholieren bij slecht weer veel gebruikt.
- Wij verwachten niet dat de
mensen die nu al
altijd (door weer en wind) met de fiets gaan, nog meer gaan fietsen
door de
oplossing van ComfortTrack. Regenpakken zijn voor hen
voldoende, en
tegenwind houdt hen niet van de fiets af. Zie bijvoorbeeld ook de site http://www.ergens-op-inter.net/bijnanooit/grafiekjes/
voor de manier waarop overtuigde slecht-weer fietsers anderen
overtuigen. Wij
hebben geen inzicht in hoeverre dit soort voorlichting een significante
vergroting van het aantal fietsers tot gevolg heeft.
- Tenslotte is er nog een reeks ingewikkelder
fietspaden ontwikkeld in de tijd dat de electrische fiets niet goed
beschikbaar was. In die tijd werd veel verwacht van het in het pad
aanbrengen van aandrijving van de fietsen. We noemen:
Altijd
wind mee op fietssnelweg Flevoland: “De provincie Flevoland wil een
superfietssnelweg tussen Almere en Amsterdam. De windtunnel voor
fietsers zou
ervoor zorgen dat er altijd wind mee is.” Naast de ingewikkelde
techniek zou deze oplossing ook een claustrofobische indruk kunnen
maken.
en studie naar een fietspad tussen Amstelveen
en Schiphol, waarbij de fietsen met magneten voortbewogen zouden gaan
worden.
Terug naar de homepage.